Træningscykler og træningsredskaber

Træningsredskaber kan bruges af alle uanset, om det handler om den daglige motion, styrketræning, konditionstræning eller genoptræning.

Kondicykel 

En kondicykel er et træningsredskab som kan bruges af mange og er et godt supplement til den daglige motion, men den er også velegnet til genoptræning.

Nogle har motionscykler stående, som de ikke får brugt. Det kan være fordi motionscyklen alligevel ikke helt passede til behovet eller fordi det kniber med motivationen. Begge ting kan der gøres noget ved!

Det med at finde en motionscykel, der passer til ens behov, kræver at man overvejer et par ting inden anskaffelsen. 

Overvej først og fremmest, hvor meget motionscyklen skal bruges. Skal den bruges til let bevægelse et par gange om ugen for at holde gange i bevægeligheden, eller skal du træne styrke og kalorieforbrænding mange gange om ugen? Ud fra den overvejelse, kan du nemmere vælge hvilken type af motionscykel, der bedst opfylder dine behov. 

Motionscykler til den skånsomme træning er en cykel, hvor du sidder mere som i en stol – kaldet en siddecykel. Den har større siddeflade samt ryglæn.

Du kan overveje hvor mange funktioner og indstillingsmuligheder, du har behov for. Nogle funktioner er gode at tilvælge fx et display, så du kan følge sin træning og derigennem blive motiveret til at fortsætte træningen… 

Tid, hastighed, distance, kalorieforbrænding og pulsmåling er de mest almindelige data, du kan aflæse på displayet. Af yderligere funktioner kan du fx tilvælge programmer, de er oftest indbygget i cyklen og de kan være med til at sikre dig en varieret træning.

Der er primært tre ting, du skal være opmærksom på, når du køber en motionscykel: 

  • Indstigningshøjden
  • Max. brugervægt
  • Stabiliteten

Kondicykler kan du også købe i varianter, der tager hensyn til ældre og handicappede, der ikke har mulighed for at komme over på en almindelig kondicykel med saddel. Det er modellerne, hvor man enten sidder på en god stol eller i sin kørestol og cykler. Og er man sengeliggende kan man såmænd også få cykler, der kan anvendes liggende i sengen, de går ofte under navnet sofacykel, sengecykel eller pedaltræner.

 

Styrketræning

Styrketræning er vigtig for at bevare muskel-masse og -styrke og netop stærke muskler hjælper dig bl.a. til bedre balance, din knogletæthed øges og stærke muskler aflaster dine led og knogler.

Til at styrketræne derhjemme, har du ikke nødvendigvis behov at anskaffe træningsredskaber, du kan med din kropsvægt lave mange øvelser der styrker dine muskler fx armbøjning, mavebøjninger osv.

Redskaber du kan brug til at styrketræne derhjemme er vægt fx håndvægte, Kettlebells, vægtstænger, vægtskiver men også træningselastikker er gode til styrketræning.

Alternativet til hjemmetræningen er et fitnesscenter, hvor de har maskiner til træning af styrke for stort set alle muskelgrupper.

Du kan finde et utal af gratis træningsvideoer på nettet fra både patientforeninger, Ældresagen og privatpraktiserende fysioterapeuter.